1 leerdoel: |
Na afloop van de les is de leerling instaat om een komkommerMet behulp van een koksmes op een correcte wijze te ciseleren |
2 Beginsituatie van de leerling: |
De docent stelt enkele vragen om de beginsituatie vast te stellen:1 Welke snijdtechnieken heb je tijdens je basisopleiding aangeleerd?
2 Je verteld over brunoise/julienne/chinoise, hoe ging dat? 3 Welke van de drie vond je het moeilijkst? 4 Ken je de term ciseleren? 5 Je geeft het voorbeeld van het ciseleren van een courgette, hoe ging dat in zijn werk? 6 Waar heb je toen in het bijzonder opgelet? 7 Je zegt gebruik de “kattenklauw” , waarom is dit belangrijk? 8 Weet je welk type mes we moeten gebruiken voor de techniek “ciseleren”? |
3 Leerinhoud: Taakanalyse met kritieke punten i.g.v. manueleVaardigheden of gewenst gedrag en/of procedure i.g.v. communicatieve vaardigheid |
Handeling 1: Was je handenKritiek punt: Hygiëne van de leerling
Vraag: waarom moeten we de handen wassen voordat we de komkommer aanraken? |
Handeling 2:Was de komkommerKritiek punt: Zandvrij en schoon product
Vraag: Waarom moeten we de komkommer eerst goed wassen Voordat we hem gaan ciseleren? |
Handeling 3:Snij de komkommer in de lengte doorKritiek punt: Veiligheid
Vraag: Hoe moet de stand van de vingers en de duim zijn om veilig te kunnen werken? Hoe noem je deze houding? |
Handeling 4:Schraap met een lepel de zaadjes uit de helft van de komkommerKritiek punt: Juist materiaal
Vraag: Waarom gebruiken we geen vork om de zaadjes te verwijderen? |
Handeling 5: Vang de zaadjes op in een afvalbakjeKritiek punt: Schoonhouden werkplek
Vraag: Waarom is het van groot belang om netjes en verzorgt te werken? |
Handeling 6:Leg de komkommer op de groene snijplankKritiek punt: Juiste snijplank (groen)
Vraag: Welke kleur plank gebruik je voor het ciseleren van komkommer? |
Handeling 7:Plaats het mes op de komkommerKritiek punt: Let op de veiligheid
Vraag: Waarom gebruiken we een koksmes en geen aardappelschilmesje? |
Handeling 8:Maak met het mes een kappende beweging naar benedenKritiek punt: Let op de veiligheid
Vraag: Mag de punt van het mes op de plank komen? |
Handeling 9:Haal het mes recht omhoog. Zet het mes weer op de komkommerKritiek punt: Let op de veiligheid , maak een kattenklauw |
Handeling 10:Maak opnieuw met het mes een kappende bewegingKritiek punt: Let op de veiligheid |
Handeling 11:Herhaal de laatste handelingen tot dat de komkommer helemaal is geciseleerdKritiek punt: Let op de veiligheid
Vraag: Hoe ga je te werk als je de komkommer bijna hebt opgesneden? Hoe is dan de stand van de vingers? |
Handeling 12:Doe de geciseleerde komkommer in een bakjeKritiek punt: Hygiënisch werken
Vraag: Waarom is het belangrijk om schoon materiaal te gebruiken? |
Handeling 13:Was de gebruikte materialen af en ruim ze opKritiek punt: Materiaal schoon voor de volgende keer
Vraag: Waarom is het belangrijk dat de materialen op een vaste plek worden opgeborgen? |
4/5 De methodiek die u volgt bij het leren van deze taak. plus de bijbehorende leeractiviteit van de leerling |
De uit te voeren praktijkopdracht wordt volgens de volgende methodiek aangeleerd:1 Het ciseleren van een komkommer wordt eerst op bedrijfssnelheid door de docent voor gedaan
2 Daarna wordt de zelfde handeling door de docent herhaald ( de docent benoemd hierbij de kritieke punten) 3 Samen met de leerling wordt de opdracht uitgevoerd (stap voor stap met aandacht voor de kritieke punten) 4 De leerling voert tenslotte de opdracht zelfstandig uit. |
Leeractiviteit: de leerling kan de snijdtechniek verder ontwikkelen door te oefenen op o.a een courgette |
6 Hulpmiddelen ( eventuele materialen, grondstoffen, hulpmiddelen, bij een rollenspel, randvoorwaarden, etc) |
Hulpmiddelen:Groene plank 2x
Koksmes 2x Bakjes 2x Antislipmatje 2x Eetlepel 2x Koksdoek 2x Komkommer 6x |
Evaluatie: |
Na afloop van de door de leerling uitgevoerde opdracht vraagt de docent aan de leerling:Hoe vond je het zelf gaan?
En wat vond je minder goed? Hoe vaak moet je nog oefenen voordat ik als leermeester je taak kan aftekenen? |
Aandachtspunten bij het feedback geven:Zijn er specifieke punten naar voren gekomen?
Hoe was de houding van de leerling? Is het doel bereikt? |
CVB / culinaire vraagbank |
www.culinairevraagbank.nl |